16 July 2020   982   2 min

"Het beste van twee werelden, zonder in te moeten leveren op faciliteiten die je vroeger alleen op kantoor had. "

Hoe ziet de hybride toekomst eruit, wat gebeurt er als de (gedeeltelijke) overgang terug naar het kantoor plaatsvindt en wat kunt u doen om u voor te bereiden? We hadden een gesprek met verschillende experts om hun gedachten en ervaringen te horen.

Vandaag praten we met Wouter D'Huys, Head of Commercial Operations bij qollabi, een start up in Business Relationship Management.

Hoe ervaart u het werken tijdens covid (op het niveau van samenwerking en communicatiemiddelen)?

Ik ervaar vooral voordelen op het gebied van samenwerking tijdens covid. Wij hebben sowieso veel internationale prospects en klanten, dus ons klantencontact was voor de pandemie al grotendeels virtueel georganiseerd. Dat betekent ook dat we als organisatie niet echt hoefden te schakelen toen iedereen noodgedwongen thuis moest werken.

Belangrijkste voordeel: Opvallend is dat de pandemie de betrokkenheid van het team en de collega's alleen maar heeft vergroot en dat commitment en accountability nog meer centraal staan in onze dagelijkse werkzaamheden.

Belangrijkste nadeel: Voor strategische vergaderingen met verschillende belanghebbenden is het niet altijd gemakkelijk om dezelfde dynamiek te installeren in vergaderingen waar je niet samen rond de tafel zit. Het wordt moeilijk om non-verbale communicatie te lezen of om groepsdynamiek aan te voelen in virtuele vergaderingen.

Is er een groot verschil met de manier waarop u werkte vóór covid? Welke aspecten wilt u behouden, welke niet, en waarom?

Vóór covid gingen we elke dag naar kantoor (verplicht). Niet dat er geen flexibiliteit was om af en toe thuis te werken, maar we stelden onszelf niet de vraag of het relevant was om elke dag de reis naar kantoor te maken.

Sinds Covid ons geen andere keuze liet dan thuis te werken, zijn we ons veel efficiënter gaan organiseren. Door thuis te werken realiseerden we ons ook dat verschillende teams (ontwikkeling, product, marketing, sales, customer success) te ver uit elkaar zaten en elkaar niet genoeg kenden over waar we precies mee bezig waren.

We stelden dagelijkse kick-outs in waarin we als team de winst van de dag met elkaar deelden en de uitdaging waar we voor stonden. Dit is iets wat wat mij betreft zeker behouden moet blijven, omdat het de kruisbestuiving tussen afdelingen in de organisatie sterk stimuleert.

In contacten met klanten zullen we ons nu ook altijd afvragen of het relevant is om een meeting op locatie te plannen.

Het gevaar van permanent thuiswerken is dat er geen rustpunten meer zijn in je dag. Je gaat van de ene virtuele vergadering naar de andere en vaak blijft er maar weinig tijd over voor reflectie of noodzakelijke debriefmomenten. Je loopt het risico dat je een hele dag non-stop werkt zonder pauzes.

Hoe ziet uw ideale (toekomstige) werkscenario eruit?

"Met de geïntegreerde whiteboard-applicatie kunt u als team efficiënt werken en brainstormen, terwijl u een digitale versie van de gepresenteerde ideeën bijhoudt. Met het wifi-projectiesysteem is het mogelijk om de inhoud van een smartphone, pc, Mac of tablet rechtstreeks op het interactieve scherm te projecteren, zonder kabels. Ook de beeldkwaliteit is een plus, waardoor een presentatie via wifi of kabel met optimale beeldkwaliteit kan worden geprojecteerd."

Een complete oplossing voor efficiënte en interactieve vergaderingen!"

Waar moeten werkgevers volgens u (meer) rekening mee houden?

Naar mijn mening is het belangrijk dat een werkgever flexibel is om in te spelen op snel veranderende omstandigheden. De ene week heb je misschien veel behoefte om je te concentreren of heb je veel geplande gesprekken, waardoor je het beste thuis kunt zitten. Maar de volgende week heb je veel interne vergaderingen, heb je een 121 waarbij je graag een van je teamleden in de ogen kijkt of heb je een belangrijke meeting of een gesprek met een klant waarvoor je liever samen in een ruimte zit of luncht.

Deze nieuwe situatie heeft me vooral geleerd dat er geen standaard werkweek is die je elke week doorloopt. Flexibiliteit is key en de werkomgeving moet daarop aangepast worden.

Wat belangrijk blijft, is dat je ervoor zorgt dat de teamgeest en het gevoel dat je samen aan een gemeenschappelijk doel werkt, niet begint te tanen. Het belang van een after-work drink, teamlunches, enz. mag dus zeker niet onderschat worden.

Is uw huidige kantooromgeving zo ingericht dat u de taken waarvoor u terug moet komen productief en efficiënt kunt uitvoeren?

Voor Covid hadden we ons eigen kantoor in een coworking space (WeWork Botanique) in het centrum van Brussel, een goed uitgeruste werkruimte.

Nu zitten we natuurlijk in een situatie waarin mensen zowel thuis als op kantoor werken. Dit hybride concept van werken verhoogt de vraag naar eenvoudige manieren om dezelfde tools bij de hand te hebben wanneer men thuis werkt als wanneer men op kantoor werkt. Denk aan een spontane brainstorm die tijdens een virtuele vergadering plaatsvindt en waarvoor u normaal gesproken aan de flip-over zou staan. Hiervoor is de Legamaster Magic-Chart een ideaal instrument. Zelfklevende flipovervellen die u heel gemakkelijk overal kunt bevestigen.