03 februari 2020   10483   4 min

Matthijs van Dijk: "Met Magic-Chart heeft mijn boodschap meer impact"

Welke onderneming of organisatie wil er nu niet beter presteren, of anders gezegd: meer verkopen tegen hogere marges? De consultants van Hovingh & Partners helpen bedrijven om beter te worden in sales en onderhandeling. Consultant Matthijs van Dijk gebruikt in zijn trainingen steevast Magic-Chart om zijn boodschap kracht bij te zetten.

De sales- en onderhandelconsultants boeken goede resultaten met hun Ray Leone’s® sales- en ENS® onderhandelingstrainingen. Veel klanten realiseren groei in verkoop of slepen betere deals uit het vuur na te zijn getraind door Hovingh & Partners, vertelt consultant Matthijs van Dijk.

Meest gemaakte fout

Gevraagd naar wat nu de meest gemaakte fout is waardoor sales achterblijven, zegt hij: “Slecht luisteren, te weinig vragen stellen en niet goed doorvragen. Eigenlijk te weinig echte ‘pijn’ creëren bij je opdrachtgevers. Die hebben veelal een probleem of uitdaging, het is aan de salesmensen of accountmanagers van een bedrijf om dat helder te krijgen.”

En dat geldt ook voor hem. Ook Matthijs moet helder krijgen waar de ‘pijn’ van de salesmensen en accountmanagers van zijn opdrachtgevers zit. Hij gebruikt daarvoor steevast de (statisch elektrisch) kant-en-klare schrijfvellen Magic-Chart van Legamaster. “Dat blijft zoveel beter hangen dan een PowerPoint voorlezen”, stelt Matthijs. Hij zegt voorheen vooral met flipovers te hebben gewerkt, maar tijdens een training bij Legamaster leerde hij ook de creatieve tool voor samenwerken en presenteren kennen. Daarna was hij ‘om’.

Overal gebruiken

“Het fijne aan Magic-Chart is dat je het overal kunt gebruiken. Het plakt op ieder oppervlak, of het nu een muur, raam of de deur is: het werkt altijd. Het is daarbij ook prettig dat je niet hoeft te werken met tape, je kunt je presentatiemateriaal zonder beschadiging ophangen.” Ook als er geen flipovers voor handen zijn of de presentatieruimte beperkt is, dan zijn Magic Charts een uitkomst, ervaart Matthijs. “Als ik een groep opdeel in drie of vier subgroepen en er is maar één flipover, kan ik toch iedereen aan het werk zetten.”

De consultant zegt Magic-Chart vooral te gebruiken bij zijn eigen acquisitiegesprekken. En dan met name voor het kracht bijzetten van een centraal trainingsdocument: het What is important to you-document. “Hierop geven klanten hun top-5 van criteria aan wat zij belangrijk vinden. Dat kan variëren van het leren creëren en verkopen van toegevoegde waarde, tot beter accountmanagement en beter onderhandelen. Ik schrijf hun top-5 op een Magic-Chart en dan gaan we de diepte in. En pas als hun prioriteiten naar tevredenheid zijn beantwoord, vink ik hem af. Dat afvinken, maakt het tastbaar en zorgt voor extra impact. Magic-Chart helpt daar echt bij.”

Bent u op zoek naar een creatieve tool voor samenwerken en presenteren?
Naar een cool communicatiemiddel dat altijd en overal te gebruiken is?

Lees hier ons blog over de unieke set eigenschappen van Magic-Charts.