02 maart 2020   10781   4 min

T-Systems: Digitale tools voor individuele studentontwikkeling

Welke hulpmiddelen zijn er vandaag de dag in de klas nodig om kinderen de vaardigheden te leren voor de toekomst? Om die vraag te beantwoorden lanceerde T-Systems Hungary (het Hongaarse T-mobile) afgelopen zomer een landelijk "Modern School Program". Oplossingen van Legamaster werden vervolgens ingezet om scholen te helpen met de digitale transformatie. Dit stelt docenten in staat om zich te richten op de ontwikkeling van de individuele leerlingen en deze leerlingen optimaal voor te bereiden op de uitdagingen van het digitale tijdperk.

Het eerste digitale klaslokaal

In september 2019 installeerde T-Systems Hungary het eerste digitale klaslokaal voor de Grieks-katholieke Sint-Niklaasschool in Edelény. Het klaslokaal is uitgerust met een ETX touchscreen in combinatie met Display Note-software en tablets. Op het ETX touchscreen kan de docent het lesmateriaal weergeven, schrijven en tekenen voor de klas. Indien nodig kunnen de docenten en leerlingen hun tablet-schermen ook eenvoudig delen met behulp van de Legamaster AirServer Connect.

"De digitale klaslokalen zijn een geweldig concept om de nieuwste technologieën beschikbaar te maken voor scholen van elke grootte."

"Wij zijn erg blij om in dit project samen te werken met T-Systems Hungary. De digitale klaslokalen zijn een geweldig concept om de nieuwste technologieën beschikbaar te maken voor scholen van elke grootte. We kijken ernaar uit om in de toekomst meer digitale klaslokalen uit te rusten met de Legamaster-oplossingen", aldus Gábor Herzcog, Managing Director bij Stiefel Interactive Ltd., de distributiepartner van Legamaster in Hongarije.

Nieuwe leermiddelen

"Klassieke leermethodes zoals het tekenen en schrijven op een schoolbord verbeteren de motoriek en de hand-oog-coördinatie, maar het wordt steeds lastiger om kinderen op deze manier te betrekken. We moeten voortdurend nieuwe manieren vinden om hen te bereiken", zegt József Barta, hoofd van de Edelényi-school. Hij gelooft dat met de komst van de digitale wereld kennis in wiskunde, wetenschap, technologie en informatietechnologie steeds belangrijker wordt. Daarom is hij voortdurend op zoek naar nieuwe leermiddelen die de kennisbasis van de studenten kunnen versterken.

"Daarom is het essentieel om een leeromgeving te creëren die inspeelt op de huidige tijd en de versnelde technologische revolutie"

Reactieve leeromgeving

"Geavanceerde technologie wordt steeds meer een onderdeel van het dagelijks leven op scholen. Daarom is het essentieel om een leeromgeving te creëren die inspeelt op de huidige tijd en de versnelde technologische revolutie", aldus Zoltán Kaszás, CEO van T-Systems Hongarije.

Op de Sint-Niklaasschool is het digitale klaslokaal erg populair bij leraren. Ze ervaren hoezeer de nieuwe tools hen helpen om hun werk efficiënter en effectiever uit te voeren. "Naast het beheersen van algoritmisch denken en toegepaste wiskunde, verbetert het volgen van lessen in het digitale klaslokaal de coöperatieve vaardigheden van de kinderen. Het bevordert horizontaal leren, en het geeft studenten een voorproefje van projectmatig werk", zegt József Barta.