14 januari 2020   10759   6 min

Kantoortuinen: vloek of zegen?

Met het oog op een kostenefficiënte bedrijfsvoering zijn kantoortuinen een zegen, maar voor de samenwerking tussen collega’s kunnen ze funest zijn. Dat concludeert Associate Professor Ethan Bernstein van de Harvard Business School in zijn onderzoek The Impact of the “Open” Workspace on Human Collaboration.

In zijn paper schrijft Bernstein’s over het effect van open werkruimtes op het gedrag van kantoorpersoneel. Met name de interactie tussen collega’s en het gebruik van elektronische diensten als e-mail en chats neemt hij onder de loep. De resultaten zijn opvallend.

Afname face-to-face interacties

De studie laat zien dat als mensen verhuizen van cubicles naar een ruimte zonder grenzen of afscheidingen, het aantal face-to-face interacties dramatisch afneemt. Met maar liefst 70%. Het gebrek aan privacy wordt als voornaamste reden opgevoerd. Daarom wordt er ook veel meer gebruik gemaakt van elektronische communicatie als bijvoorbeeld e-mail.

Volgens Bernstein is het daarom beter als organisaties ook “flexibele en hybride werkplekken” binnen een open kantoorruimte creëren. “Succesvolle werkplekken zijn  geoptimaliseerd voor het werk dat iemand doet. Anders gezegd: activity based werken moet gefaciliteerd worden.” Dus in plaats van een kantoortuin met allemaal identieke werkplekken, pleit Bernstein voor diversiteit in de kantoortuin. “Werknemers hebben dagelijks vaak meerdere verschillende ruimtes nodig om hun werk goed te kunnen doen.”

“Succesvolle werkplekken zijn geoptimaliseerd voor het werk dat iemand doet. Anders gezegd: activity based werken moet gefaciliteerd worden.”

Een band opbouwen met collega’s

Wat zoekt men dan in een werkplek? Volgens de Steelcase study of global office workers heeft 77% van alle werknemers een eigen werkplek, maar werkt het grootste gedeelte van hen (87%) zo’n twee tot vier uur per dag elders. En als men doorvraagt, zegt 53% van de mensen dat ze geen geschikte werkruimte kunnen vinden. Daarnaast stelt 51% van de ondervraagden de behoefte te hebben om af en toe te kunnen “ontsnappen” aan hun werkplek. Dus naast privacy en plekken om samen te werken, is kantoorpersoneel ook op zoek naar informele en inspirerende werkplekken. Collega’s willen een band opbouwen met elkaar en 43% van de ondervraagden denkt dat informele werkplekken hiervoor noodzakelijk zijn.

Creëer inspirerende plekken

Zulke plekken zijn snel en eenvoudig te creëren met bijvoorbeeld de Space-Up collectie van Legamaster, dat van elke wand of muur een beschrijfbaar en uitwisbaar whiteboardoppervlak kan maken, zonder limieten. Het modulaire systeem is geheel naar eigen wens in te richten. Dat levert inspirerende plekken op; ruimtes waar nieuwe ideeën direct kunnen worden opgeschreven en groeien.

Te veel lawaai

Geluidsoverlast op het kantoor is een hot topic en wordt vaak in verband gebracht met de kantoortuin. In een andere publicatie vanuit Steelcase worden een aantal bevindingen gedeeld:

In ruimtes met een slechte akoestiek kunnen werknemers gestrest en geïrriteerd raken. Irriterend geluid kan afkomstig zijn van allerlei bronnen: airconditioning, irritante beltonen, verkeer, constructie in de buurt, maar vooral van de stemmen van anderen. In kantoortuinen is gemiddeld 60/65 decibel aan geluid aanwezig. Echter wordt een maximum van 55db geadviseerd als bovengrens om geconcentreerd te kunnen werken.

Goede akoestiek kan productiviteit verhogen. Echter, is dit niet altijd eenvoudig op te lossen aangezien geluid zich makkelijk verspreid. Ook hier word geadviseerd om verschillende specifieke ruimten te creëren die goed aansluiten bij de activiteit die in die ruimte word uitgevoerd.

"Om geconcentreerd te kunnen werken mag het omgevingsgeluid maximaal 55 decibel zijn"

Akoestische prikborden (binnenkort verkrijgbaar)

Om afleiding door geluidsoverlast tegen te gaan wordt de Space-Up collectie van Legamaster dit jaar uitgebreid met akoestische prikborden. Deze akoestische prikborden sluiten naadloos aan op de eerder geïntroduceerde frameloze Board-Up en Wall-Up panelen.

Creativiteit en dynamiek op de werkvloer

De borden creëren een prettige en comfortabele kantooromgeving waarin geluidsoverlast sterk gereduceerd wordt. Tegelijkertijd bieden ze een origineel prikbord van high-end kwaliteit én design. Zeker in combinatie met de whiteboards uit de Space-Up collectie zorgen de prikborden voor veel creativiteit en dynamiek op de werkvloer. De grote afmetingen bieden meer dan voldoende ruimte om projecten van A tot Z te visualiseren. Zo kan een kantoortuin dankzij de akoestische pinborden niet langer een vloek zijn, maar juist een zegen.

Meer weten over de Akoestische prikborden? Klik hier