20 juli 2020   10394   8 min

Het Zwitserse zakmes voor het kantoor aan huis

De laatste maanden is het voor professionals over de hele wereld duidelijk geworden: het 'thuiskantoor' is eerder een activiteit dan een goed uitgeruste ruimte in hun huis. Wij interviewden onze vrienden van Playroom, René Massatti en Alexander Wolf, om het concept van het thuiskantoor te bespreken. Zij ontwikkelden HOME, het Zwitserse zakmes voor thuiskantoren. Scroll snel naar beneden om meer te weten over deze unieke oplossing of om een eigen HOME te winnen!

Upgrade uw eigen thuiskantoor

Samen met Playroom geeft Legamaster 25 sets weg met onmisbare hulpmiddelen voor het kantoor aan huis en werken op afstand. Bent u het zat om de hele dag aan uw keukentafel te zitten, mist u uw whiteboard om ideeën te visualiseren en wenst u een Zwitsers zakmes voor het kantoor aan huis?  Bekijk dan onze win-actie!

Naar de actiepagina!

Playroom klinkt erg speels. Hoe zou Playroom in 3 woorden kunnen worden omschreven?

René: “De drie sleutelwoorden zijn: toekomstgericht, gebruikersgericht en wendbaar. We werken samen met bedrijven om innovatieruimtes zoals Agile Spaces of Innovation Labs te co-creëren op basis van duidelijke doelstellingen en KPI's. We kiezen bewust voor een speelse aanpak van een serieuze zaak. De gemiddelde bedrijfsomgeving is niet erg stimulerend op het gebied van creativiteit en innovatie. We weten allemaal intuïtief hoe goede ideeën ontstaan, maar we zijn het vergeten. Als kinderen hadden we onze speelkamers waar we ideeën konden ontwikkelen - soms alleen, soms samen met anderen. Vandaag de dag noemen we dit design-sprints, prototyping en co-creatie. Niets nieuws, we hebben het alleen maar afgeleerd en mogen het meestal niet gebruiken in een bedrijfscontext”.

Jullie motto is: “Form follows function. Room follows play”. Wat betekent dat?

Alexander: “Form follows function: dat is natuurlijk een heel klassiek gezegde vanuit productdesign. Voor ons is het de vertaling van wat we doen. We ontwerpen niet alleen meubels. We komen van de speelzijde. We vragen eerst 'welke functie moet het vervullen?' en dan krijgt het vorm. We stellen vragen als, wat voor proces is er gaande? Hoe bewegen mensen zich? Wat doen ze? Van daaruit worden de behoeften geformuleerd. Room follows play: geeft ons houvast. Want uiteindelijk wil je spelen en wil je niet alleen een mooie kamer. De ruimte is het middel om een doel te bereiken”.

Hoe kijken jullie in de context van COVID-19 naar samenwerking en het speelveld?

René: “Terwijl er nu veel werk op afstand plaatsvindt, willen mensen elkaar nog steeds ontmoeten en niet alleen digitaal. Ik denk dat er veel activiteiten op afstand gaan plaatsvinden die niet fysiek hoeven te gebeuren. Ik hoef niet elke dag naar een stad te pendelen en daar 8 uur te zitten en weer naar huis te rijden. Maar niet alles zal op afstand gebeuren”.

Alexander: “Ja, precies. Ook al is de huidige situatie economisch uitdagend, het heeft ook nieuwe inzichten gebracht en nieuwe vragen opgeroepen. Kun je ook thuiskantoor doen? Op veel plaatsen werkt het en dat roept nieuwe vragen op. Hoe gaan we in de toekomst werken? En als er veel mensen thuis zijn, hoe gaat dat dan in zijn werk? Of andersom: zullen de persoonlijke ontmoetingen misschien ook aan belang winnen? Als we elkaar ontmoeten, dan willen we het maximale eruit halen. Dat leidt tot meer aandacht voor kwaliteit, ruimte en proces”.

In het begin van de pandemie hebben jullie, in plaats van te zeggen 'Ojee, wat gebeurt er?', een nieuwe oplossing ontwikkeld. Heel snel was het idee voor HOME geboren. Wanneer en hoe is het ontstaan?

Alexander: “Als productontwerper kijk ik met open ogen naar nieuwe situaties. Wat gebeurt er nu en wat verandert er? En wat er in dit geval gebeurde, was dat ik veel Zoom- en Skype-bijeenkomsten heb gezien. Professioneel en privé. En ik zag dat iedereen thuis zat, wat ineens hun werkomgeving zou moeten zijn, terwijl het daar niet vanaf het begin voor gemaakt is. Er staat altijd wel een tafel met de laptop erop, maar ook de muur, de deur, de spiegel of het raam is vaak volgeplakt met dingen. En toen zagen we de noodzaak om dit te organiseren. Het resultaat is onze Playroom HOME Edition”.

René: “Ik kom uit het veld van trendonderzoek en ik heb voortdurend ideeën uitgewisseld met collega's en veel artikelen gelezen. Het was al snel duidelijk dat het onderwerp "Remote X" zal blijven bestaan. Maar niet alles zal op afstand zijn, we waren het al snel eens dat we veel meer dan voorheen thuis zullen blijven werken. Dat is geen trend die weggaat zodra COVID weg is. Het kantoor aan huis wordt onderdeel van het nieuwe normaal. We zien de noodzaak om in huis een kantoor te kunnen maken. Niet permanent, maar met maximale flexibiliteit, alleen als je het nodig hebt”.

Een typisch probleem in het kantoor aan huis is het gebrek aan ruimte. In hoeverre hebben jullie daar in het ontwerp rekening mee gehouden?

Alexander: “Dat was zeker een belangrijk punt. Daarom hebben we HOME zo ontworpen dat het zeer snel kan worden verplaatst. Het kan ook volledig gedemonteerd worden. Het belangrijkste is dat de constructie behouden blijft en dat je 's avonds niet alles weglegt. De structuur blijft behouden en je kunt de volgende dag meteen verder. En naar onze mening werkt een muur beter om taken of een planning te visualiseren dan een tafel. Daarom hebben we van de muur een multifunctioneel instrument gemaakt. We hebben als het ware het Zwitserse zakmes voor het thuiskantoor ontwikkeld”.

Wat is je favoriete functie?

René: “Die vraag kan ik meteen beantwoorden. Ik denk dat ik niet de enige ben die na zoomvergaderingen niet meer kan blijven zitten. Ik kan er niet tegen kan om steeds in dezelfde stoel te zitten en maar te blijven zitten en nog meer te zitten. De mogelijkheid om in verschillende posities te werken is dus echt belangrijk voor mij. Ook tijdens videogesprekken verveelt het me dat iedereen altijd dezelfde laptop- en camerapositie heeft. Ik denk dat het echt goed is om een andere kijk op mensen te krijgen”.

Geldt dat ook voor jou, Alexander, of heb je een andere favoriet?

Alexander: “ Iets wat echt simpel is, maar een grote impact heeft, is de overhead plug-in. Tijdens het tekenen kun je je mobiele telefoon erop richten en live uitzenden wat je aan het doen bent. Het is gemakkelijk: leg de telefoon neer en we beginnen. Natuurlijk kan ik ook een PDF voorbereiden en versturen, maar het visualiseren tijdens een gesprek, bijvoorbeeld op Magic-Charts, maakt het levendiger. Dan kunnen we overleggen en werken aan het onderwerp. Het gaat om communicatie en het willen uitwisselen van ideeën”.

Wat voor soort feedback krijgen jullie?

Alexander: “Echt positief! We krijgen veel feedback uit verschillende hoeken. We krijgen ook onverwachte ideeën over de toepassing. We krijgen bijvoorbeeld vragen of HOME niet iets is dat een bedrijf voor zijn medewerkers aanschaft in plaats van een persoon die het voor zichtzelf koopt. Bijvoorbeeld als een soort EHBO-kit op kantoor: klaar om uit te delen bij het begin van de volgende crisis, net als in het leger, neemt iedereen zijn HOME mee en kan aan de slag”.

Is HOME wat jullie betreft een COVID-experiment of iets blijvends?

Alexander: “We denken dat het blijvend is. Het wordt getriggerd door COVID, maar in de meest positieve zin. Nu gaan we zien hoe het zich zal ontwikkelen. We hebben heel duidelijke feedback uit het bedrijfsleven, waar zelfs bedrijven die aanvankelijk volledig tegen het thuiskantoor waren, nu zeggen: "Ja, geweldig. Het werkt perfect."

René: “Ik denk zeker dat het thema ‘op afstand’ blijft bestaan en dat we met HOME een product hebben dat daar in zou kunnen passen. Maar we weten ook uit ervaring dat het product er over 2-3 jaar waarschijnlijk heel anders zal uitzien, omdat oplossingen altijd evolueren op basis van de feedback van de gebruiker. We weten dus niet of het product precies hetzelfde blijft, maar het thema blijft en het concept blijft.

Alexander: “Het zal zeker anders zijn. Als het product er over 3 jaar nog steeds hetzelfde uitziet, dan moeten we stoppen. Dan hebben we iets verkeerds gedaan. In een tijd, die zo snel gaat, kan het niet hetzelfde blijven. En dat is precies wat we verfrissend vinden”.

Upgrade uw eigen thuiskantoor | Doe mee en win!

Naar de actiepagina!