28 July 2020   4469

Brainstormen met Legamaster: 5 regels én onze tailor made tools

Brainstormen lijkt vandaag meer dan ooit dé manier om creatief aan de slag te gaan op de werkvloer. Iemand zit met een vraagstuk of geraakt ergens niet uit? Geen probleem: we organiseren een brainstorm! En terecht: zo’n creatieve sessie doet wonderen voor ons brein, onze zelfwaarde en de connectie met collega én klant.

Tenminste… als er wordt vastgehouden aan de vijf regels voor een productieve sessie. Wij geven je deze vijf regels mee én vertellen je bovendien hoe Legamaster jouw brainstorm tot op een (nog) hoger niveau kan brengen. Hier gaan we!

De voorwaarden voor een aangename en creatieve brainstorm

Met wie de brainstorm ook is, waarover het ook gaat en met hoeveel je ook bent: het is van groot belang om de ‘etiquette’ te volgen. Doe je dit niet, dan zullen de resultaten niet optimaal zijn - en zullen sommige deelnemers zich misschien niet psychologisch veilig genoeg voelen om zich voor de volle 100% te engageren. Lees daarom deze voorwaarden, prent ze in je hoofd - en grijp hier al-tijd naar terug als de basis van jouw sessie.

1. Stop met oordelen

Creativiteit stikt onder (voortijdig) oordelen, waardoor ideeën tegengehouden worden. Je kan nooit weten waarop een goed idee gebaseerd kan worden, ga dus ook niets in de kiem smoren.

2. Hoe zotter, hoe beter!

Denk zo ver out-of-the-box als je kan, ook wanneer je weet dat deze ideeën niet haalbaar zijn. Vaak maak je vanuit zotte ideeën sprongetjes naar andere pistes, omdat die creative juices dan al wild aan het stromen zijn.

3. Ja, én! En niet: ja, maar.

Wees positief over ideeën van anderen en bouw daarop verder - in plaats van meteen ‘ja, maar’ te zeggen.

4. Behoud de focus.

Hier kan je eventueel een moderator voor aanstellen. Het is menselijk om af te wijken - en ook helemaal niet erg als dat gebeurt. Maar hou het binnen de perken en hou de discussie gericht op de zoektocht naar een oplossing.

5. Maak het visueel.

Een brainstorm vraagt ontzettend veel mentale energie, denkvermogen en creativiteit. Heb je een idee? Probeer het dan niet vast te houden in je hoofd, maar schrijf het meteen op: zo maak je het visueel voor de groep én maak je plaats vrij in je hoofd voor andere ideeën. PS: bekijk zeker ons Magic-Chart assortiment: deze toppers staan toe om je ideeën altijd en overal neer te pennen, zelfs wanneer er geen whiteboard of flipover beschikbaar is!

Optimaliseer je visuele hulpmiddelen door ze op maat te laten maken

En het is precies bij die laatste regel dat Legamaster je goed kan bijstaan. Zoals je vast al weet, bieden wij tenslotte heel wat fijne visuele hulpmiddelen om van die brainstorm een dynamisch en inspirerend moment te maken. Nog beter zelfs: een groot aantal van deze producten kunnen we volledig op maat - en in de branding - van jouw bedrijf aanleveren.

Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor onze gloednieuwe Board-up of ons Custom Printed whiteboard: deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar én bovendien ook nog eens voor de volledige 100% bedrukbaar. Heb je bijvoorbeeld een technisch schema dat je regelmatig moet raadplegen? Dan kan je dit standaard laten drukken op één van deze borden, zodat je het niet steeds opnieuw moet tekenen.

En, last but not least: de Board Up kan je indien gewenst combineren met een blanco variant om op te werken en/of een beklede variant zoals onze akoestische prikbord panelen. Je ziet het dus al: bij Legamaster kan jij terecht voor alle soorten en maten brainstorm tools én kan je deze ook nog eens volledig laten customizen naargelang de noden en visuele identiteit van jouw bedrijf.

Meer weten over onze tailor made oplossingen?

Laat het ons zeker weten. Onze mogelijkheden tot customization zijn talrijk - en we vertellen je er graag alles over, zodat ook jij binnenkort kan brainstormen met op maat gemaakte visuele hulpmiddelen van Legamaster. Tot snel?