16 July 2021   1297   4 min

AirServer Connect 2: Let’s connect again

Lees meer over de AirServer Connect 2 – dé draadloze oplossing voor screenmirroring voor de volgende generatie meeting rooms en klaslokalen. Jasper van Veen, Product Marketing Manager bij Legamaster, legt uit wat de voordelen van deze draadloze oplossing, wat de nieuwe functies zijn en waarom de AirServer Connect 2 een best-in-class oplossing is voor bedrijven en scholen.

Veel mensen hebben thuis een screencasting oplossing om een ​​draadloze verbinding te maken tussen hun tablet of smartphone en hun tv. Kunt u uitleggen wat het verschil is tussen zo'n screencasting-oplossing voor thuis en een professionele screen mirroring-oplossing zoals de AirServer?

“Er zijn een aantal belangrijke verschillen. Allereerst vereisen de screencasting-oplossingen thuis meestal een app-download, zoals Google Chromecast, of werken ze alleen met specifieke apparaten, bijvoorbeeld de Apple TV, die alleen compatibel is met Apple-apparaten. De AirServer Connect 2 werkt out-of-the-box met AirPlay, Google Cast en Miracast. Dit betekent dat u eenvoudig verbinding kunt maken met elk Apple-, Android- of Windows-apparaat.

Het tweede grote verschil is dat u thuis maar één scherm tegelijk kunt delen. Met de AirServer maakt u met dezelfde kwaliteit en snelheid verbinding met apparaten van 9 mensen tegelijk. Dit helpt bij het creëren van een meer deelnemer-gerichte benadering tijdens fysieke bijeenkomsten en lessen. Denk bijvoorbeeld aan brainstormsessies en projectbijeenkomsten waarbij verschillende mensen hun ideeën of resultaten tegelijkertijd op het grote scherm willen delen.

Het derde grote verschil is dat u met de AirServer daadwerkelijk aan een document kunt werken als u deze deelt op een touchscreen met de zogenaamde touchback-functionaliteit in Miracast. Dat betekent dat wat u deelt niet statisch is, maar dat u daadwerkelijk kunt samenwerken in het bestand, aantekeningen kunt maken en wijzigingen kunt aanbrengen.

De AirServer Connect 2 past perfect bij de Bring-Your-Own-Device trend binnen kantoren en scholen. Medewerkers en studenten brengen hun persoonlijke laptops, tablets of smartphones mee en hun content kunnen ze probleemloos delen."

De AirServer Connect 2 is de volgende generatie AirServer. Wat zijn de nieuwe functies en voordelen?

“Net als de 1e generatie werkt de AirServer Connect 2 out-of-box zonder extra hardware of apps. Wat gelijk opvalt, is het zeer kleine formaat, aangezien de AirServer Connect 2 slechts 25% van de oorspronkelijke grootte is, maar de prestaties zijn nog beter.

De AirServer Connect 2 biedt ook een nieuw ontworpen gebruikersinterface, waardoor het gebruik nog intuïtiever is. En een veilig alles-in-één cloudbeheersysteem. De IT-afdeling kan nu eenvoudig verbinding maken met alle AirServers in hun netwerk en ze indien nodig op afstand controleren, bijwerken of opnieuw opstarten.

Een andere nieuwe functie van de AirServer is dat deze ook te gebruiken is als oplossing voor narrowcasting of digital signage met HTML5-compatibiliteit. Dat betekent dat u op afstand kunt bedienen wat u op elk individueel scherm in het hele gebouw wilt laten zien en eenvoudig berichten kunt delen die gericht zijn aan medewerkers, klanten of studenten. Dat kan eigenlijk alles zijn: een welkomstbericht bij de ingang, agenda’s, merkboodschappen of relevante gezondheids- en veiligheidsinformatie.”

De AirServer Connect 2 is een draadloze oplossing voor het delen van schermen. Welke voordelen biedt dat?

“Het belangrijkste voordeel is dat u zich nooit meer zorgen hoeft te maken over kabels en adapters. Iedereen kan direct zijn eigen apparaat aansluiten door simpelweg een QR-code te scannen.

Dat betekent dat u binnen enkele seconden presentaties kunt klaarzetten en spontane bijdragen kunt geven tijdens een vergaderingen en lessen. En dit alles zonder het gevaar van noemenswaardige tijdsverspilling, omdat kabels ontbreken of niet overeenkomen.

Dit is natuurlijk ook bijzonder relevant op dit moment, aangezien de maatregelen voor sociale afstand als gevolg van COVID-19 van kracht blijven en nog steeds prioriteit moeten krijgen in school- en kantooromgevingen.

Met AirServer kan iedereen eenvoudig overal in de betreffende ruimte verbinding maken, vrij rondlopen en de verbinding verbreken wanneer ze willen stoppen met delen. Hierbij hoeft u niets anders aan te raken dan uw eigen apparaat.”

Hoe zit het met de beveiliging van de AirServer Connect 2?

“Al tijdens de ontwerpfase van de eerste generatie is beveiliging als een topprioriteit bewaakt met een focus op het vinden van de juiste balans tussen beveiliging en gebruiksvriendelijkheid. Bij een oplossing die het mogelijk maakt om verschillende devices aan elkaar te koppelen, is het natuurlijk essentieel om ervoor te zorgen dat de hosts en gebruikers optimaal beschermd zijn tegen malware, hackers en afluisteraars. Daarom bevat de AirServer all mirroring-gerelateerde beveiligingsfuncties die worden geboden door een Apple TV, Chromecast en Microsoft Wireless Display Adapter.

AirServer biedt ook een met een wachtwoord beveiligd online apparaat-beheersysteem dat alleen toegankelijk is voor de IT-afdeling of andere toegewezen personen. Binnen dit apparaat-beheersysteem kunt u verschillende methoden voor toegangscontrole beheren, zoals pin of wachtwoord, ondersteund door AirPlay, Google Cast en Miracast. Last but not least heeft de AirServer Connect 2 een eigen WiFi-gasthotspot. Zo hoeft niemand toegang te krijgen tot het wifi-netwerk van uw bedrijf of school.”